خدمات پریو دونتولوژی

جراحی لثه

اگر خیلی وقت است که لثه‌های شما دچار بیماری است و درمان‌های ساده مثل جرم‌گیری هم تاثیری در بهتر شدن آن نداشته آن وقت ممکن است پای جراحی لثه برای تمیز کردن پاکت‌های عمیق لثه‌ای به میان بیاید . به عبارتی اگر پاکت‌های لثه‌ای آن قدر عمیق شده باشند که انتهای آنها به کمک وسایل معمول جرم‌گیری قابل تمیز کردن نباشد ، در آن صورت ، ما مجبور می‌شویم تا به کمک وسایل جراحی ، لثه را از جای خود بلند کرده ، ناحیه زیر آن‌را کاملا تمیز کرده و دوباره لثه را سرجای خودش برگردانیم .

یکی دیگر از دلایلی که ممکن است مجبور باشیم به خاطر آن به جراحی لثه دست بزنیم، افزایش طول تاج دندان‌هاست . آیا تا به حال شکستگی دندانی را در دهانتان تجربه کرده‌اید ؟ اگر تاج دندانی بشکند برای بسیاری از افراد اولین راه حل درمانی که به‌نظر می‌رسد این است که ریشه باقی مانده درفک را هم بکشیم و خلاص … یک دندان عاریه خوشگل جایگزین آن کنیم . اما خوب است بدانیم که این ریشه‌های باقیمانده بسیار گرانقدر و در اغلب مواقع هم قابل نگهداری هستند . به عبارتی می‌شود به کمک یک جراحی کوچک لثه‌ای، این ریشه باقیمانده را در ناحیه لثه ظاهر کرد و آن‌را برای دریافت یک روکش مناسب آماده کرد . به عبارتی به کمک یک جراحی کوچک لثه به نام < جراحی افزایش طول تاج > می‌توان به یک ریشه بی‌پناه ، عمری دوباره بخشید .

جراحی درد دارد؟

اگر قبل از شروع جراحی ، مختصری درد سوزن و آمپول را تحمل کنید ، معمولا تمام ناحیه جراحی بی‌حس می‌شود و شما در حین کار ، دردی احساس نمی‌کنید . مراقب باشید که اگر به بیماری‌های قلبی ، دیابت ، هموفیلی ، تیروئید ، ‌آسم و یا هر بیماری عمومی دیگری مبتلا هستید ، حتما قبل از انجام جراحی موضوع را با ما و همچنین پزشک متخصص خود در میان بگذارید تا دچار مشکل نشوید. بسیاری از بیماران قلبی نیاز دارند که قبل از انجام جراحی‌ها به منظور پیشگیری ، از آنتی بیوتیک استفاده کنند . مراحل جراحی به این صورت است که ابتدا نا حیه مورد نظر در لثه‌ها را بی‌حس می‌کنیم . سپس جراحی انجام می‌شود و بعد از آن ناحیه جراحی شده بخیه می‌شود . معمولا بعد از جراحی ، ناحیه مورد عمل توسط خمیر مخصوصی پوشیده می‌شود تا ناحیه بخیه خورده ثابت نگهداشته شود . دقت کنید که ناحیه جراحی شده بعد از بهبود کامل به مراقبت بهداشتی خاص نیاز دارد ، برای اینکه مجبور نشوید دوباره لثه‌هایتان را جراحی کنید ، لطفا بهداشت دهان و دندان خود را جدی بگیرید ، مسواک ، نخ دندان و دهانشویه را فراموش نکنید و مرتب برای کنترل وضعیت لثه‌هایتان به ما مراجعه کنید .

نکات بعد از جراحی

۱ - تا چند ساعت بعد از جراحی لب و زبان و به‌طور کلی اطراف ناحیه جراحی شده ، بی‌حس است . مراقب باشید با گونه و زبان خود بازی نکنید و آن را گاز نگیرید زیرا ممکن‌است زخم‌های خطرناکی ایجاد شود .

۲ - تا چند روز بعد از جراحی ممکن است درد و یا ناراحتی داشته باشید ، نگران نشوید . داروهای ضد درد و آنتی بیوتیک‌های تجویز شده را به طور کامل مصرف کنید و بخصوص دوره درمان آنتی بیوتیک را کامل کنید .

۳ - برای جلوگیری از تورم و درد می‌توانید از ۶ ساعت بعد از جراحی کمپرس ناحیه را شروع کنید . کمپرس را به کمک یک کیسه یخ انجام دهید ( ده دقیقه یکبار و بمدت چند دقیقه ) اگر تورم شدید و توأم با تب و علائم دیگر بود به ما اطلاع دهید.

۴ - بعد از جراحی لثه ، لثه را بخیه مینماییم و بمنظور حفاظت موضع از تحریکات ، با استفاده از خمیر پانسمان آنجا را می پوشانیم . خمیر پانسمان در عرض چند ساعت سفت می‌گردد . لذا از برداشتن و دستکاری آن با دست و زبان و یا از مکیدن آن خودداری کنید. جدا شدن تکه ای از آن مهم نبوده ، ولی اگر تیز و ناراحت کننده بود و احیاناً درد داشتید ، به ما  مراجعه کنید .

۵ - تا سه ساعت بعد ازعمل جراحی از خوردن اجتناب کنید تا پانسمان سفت شود .

۶ - ممکن است مقداری ضعف ، تب و لرز خفیفی در ۲۴ ساعت اول داشته باشید در صورت شدید شدن با ما  تماس بگیرید .

۷ - گاهی در طی چند ساعت اول بعد از عمل رگه‌های خون در بزاق دیده می‌شود . این حالت غیرمعمول نبوده و خود به خود برطرف می‌شود . اما اگر خون‌ریزی قابل توجهی در ناحیه وجود دارد به شرح ذیل عمل کنید :

• با ملایمت دهان را با آب سرد شستشو دهید .
  • یک تکه گاز مرطوب را در دو طرف خمیر پانسمان قرار داده و به مدت ۲۰ دقیقه بافت را تحت فشار قرار دهید. هنگام استراحت زیر سر خود چند بالش بگذارید. بعد از این مدت معمولا خون‌ریزی قطع می‌شود .
  • هرگز سعی نکنید تا با شستشوی مکرر دهان و بیرون ریختن آب دهان خون‌ریزی را متوقف کنید .
  • در صورت ادامه خون‌ریزی با ما تماس بگیرید .

۸ - در روز اول بعد از جراحی از دهان شویه استفاده نکرده و مسواک نزنید .

۹ - از ۲۴ ساعت بعد از جراحی می‌توانید دهان خود را به کمک آب نمک شستشو دهید . به کمک یک قاشق چایخوری نمک و یک لیوان آب ولرم ، یک دهانشویه آب نمک تهیه کنید و از فردای جراحی، هر دو ساعت یکبار به آرامی و بدون فشار دهان خود را به کمک آن شستشو دهید . نواحی که جراحی نشده را مسواک بزنید و مراقب باشید تا خرده‌های غذایی در اطراف خمیر پانسمان باقی نماند .

۱۰ - تا ۴۸ ساعت بعد از جراحی از رژیم غذایی نرم و سرد استفاده کنید . ماست ، بستنی ، پنیر و سوپ صاف شده سرد ، خوراکی‌های مناسبی هستند . از خوردن غذاهای داغ ،‌ سفت ، تند و ادویه‌دار خودداری کنید .

۱۱ - اگر از نواحی که در جلسات قبل در دهان شما جراحی شده است موقع مسواک زدن خون‌ریزی خفیف دارید ، نگران نشوید زیرا این حالت به جهت ناکامل بودن ترمیم لثه شما است که به تدریج با رعایت دقیق بهداشت و ترمیم کامل لثه قطع خواهد شد . تمیز کردن ناحیه را به این دلیل متوقف نکنید .

۱۲ - وجود بوی نامطبوع در دهان و احساس طعم بد در بعضی موارد دیده می‌شود . در این صورت مرتب دهان خود را تمیز کرده و شستشو با دهان شویه یا سرم فیزیولوژی را داشته باشید .

۱۳ - فعالیتهای روزمره خود را می‌توانید داشته باشید ، ولی توصیه می‌گردد از انجام فعالیتهای شدید بدنی و حمام گرم تا چند روز اجتناب کنید .

۱۴ - سیگار نکشید . گرما ودود سیگار لثه را تحریک خواهد کرد و اثر نیکوتین روی سیستم ایمنی بدن ترمیم لثه را به مخاطره انداخته و از نتیجه موفقیت‌آمیز جراحی جلوگیری می‌کند . در صورت امکان از این فرصت برای ترک سیگار استفاده کنید و توجه داشته باشید که بیماری‌های لثه در سیگاری‌ها همواره بیشتر از غیرسیگاری‌ها است .

۱۵ - به علت لخت شدن طوق دندان به دنبال جراحی لثه ، ممکن است دندان مقداری به تحریکات حرارتی مثل سرما و گرما حساس شود که به مرور کم شده و از بین می‌رود . از خمیر دندانهایی که بدین منظور ساخته شده‌اند (در صورت تجویز) می‌توانید استفاده کنید .

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

العربی